Az utóbbi időszakban a Canva hatalmas fejlődéseken ment keresztül. Rengeteg applikáció került bele a modulba, megannyi újdonság, amivel hatalmas segítséget kaptunk a képszerkesztéshez, videóvágáshoz. Számomra, talán a legnagyobb újdonság a Canva weboldalépítési funkciója. Természetesen nagyon furdalt a kíváncsiság, hogy mit lehet ebből kihozni, így nekiálltam tesztelni! Nézzük, mire jutottam!
Az első benyomások
A Canva weboldalépítő funkciója legalább annyira könnyen kezelhető, mint maga a Canva. Ha dolgoztál már ezzel az eszközzel, te is jól tudod, hogy millió előre elkészített grafika, és stock fotó áll rendelkezésedre. Na most egy webdesign megalkotásánál ezek kapóra tudnak jönni, így szó szerint drag&drop módszerrel össze lehet „dobálni” egy weboldalt. Ha kész vagy, akkor felül van előnézeti gomb is, amivel könnyedén megnézheted PC-s és mobil nézetben is a műved.
Ezzel kapcsolatban sajnos vannak hátrányok is, főleg a menü, és a reszponzitiváts témájában, de erre a cikk későbbi pontjában még visszatérek.
Lemásoltam a saját művemet
Mivel egy nagyon életszerű példát szerettem volna látni magam előtt, arra a döntésre jutottam, hogy egy általam korábban alkotott Elementoros oldalt fogok „újraalkotni”. Beszéltem is Anitával, aki a www.mindigszep.hu oldal tulajdonosa, és engedélyt kértem tőle ennek az akciónak a végrehajtásához. Szerencsére zöld utat kaptam, így neki is láttam a munkának.
Nem igazán éreztem nehéznek a feladatot, mert hát mi történhet: végülis percek alatt rakok össze 1-1 grafikát, mit nekem egy Canvás weboldal. Ez a kezdeti határozottság, azért közben olykor csorbult, mert tartogatott meglepetéseket számomra a modul. Míg Elementorral szerkesztve az oldalt, különböző szekciókat lehet építeni (vagy ún. konténereket), addig a Canvában erre nem igazán van lehetőség. Adott egy sima oldal, oda pakolhatod a tartalmakat, és így tudod kialakítani a kinézetet.
Az általam készített eredeti oldal: https://mindigszep.hu
A Canvában „rekreált” másolata (rövidített verzióban): https://kreativoldal.my.canva.site/goikeanita-tesztoldal
Van menü, vagy nincs menü?
A Canva alapból felkínálja az oldal előnézeti opciójánál, hogy navigációs eszközzel, vagy anélkül akarjuk megtekinteni az oldalunkat. Mivel erre én kicsit „kényes vagyok”, magam szerettem volna megépíteni a menüt, ahogy azt mindig is teszem. Talán ez volt az első felismerésem:
Hoppá…itt nem lehet „csak úgy” stilizálni a menüt, sőt igazából semmit ami ehhez kapcsolódik.
A helyzet az, hogy a menü az úgy néz ki, hogy minden „szekciót” (oldalt) el kell nevezni (pl: kapcsolat, galéria, árlista, stb), és utána az oldal elnevezései alapján a Canva elkészíti a menürendszert, amit random elhelyez a weboldal tetején, amolyan tessék-lássék módra.
Stilizálni egyelőre nem lehet, és a pozícióját sem igazán engedi változtatni, de legalább generál egy menüt. Én a magam részéről azt az irányt választottam, hogy megépítem magam a menürendszert, és beteszem mögé a hivatkozásokat, hogy az oldalon belül oda vigyen ahol a tartalom van. Így egy landing oldal hatását érjük el vele, és tudunk navigálni az oldalon belül.
Pro-kontra, avagy miért jó és miért nem?
Rengeteg dolgot lehetne felsorolni, most én a teljesség igénye nélkül azokat emelem ki, amik talán a „legzavaróbbak” vagy épp szemet szúrnak mikor weboldalt építünk a Canvával. Ez is szubjektív, hogy ki mihez van szokva, én most a saját szemszögemből vizsgálom az előnyöket, hátrányokat:
A grafikai elemek elrendezése:
✅ A Canvában megszokott hihetetlen design repertoárt fel tudjuk használni a webes kinézet építéséhez, akár sablonokkal, az animációk is tökéletesen működnek.
❌ Sajnos ezeknek a betett grafikáknak a reszponzív megjelenítése jelenleg bajos, vagyis ha beteszünk egy grafikai elemet asztali nézetben jobb felülre, az PC-n jól fog kinézni, de mobilon elcsúszik/elcsúszhat, mivel a Canvában nem szerkeszthető a mobil nézet.
A funkcionális lehetőségek:
✅ Nem akadályoz meg semmi az építés közben, nem kell esetleg extra kódokkal bajlódni, érteni sem kell a weboldal építés szabályait, vagy nem kell tudni bonyolult plugineket telepíteni (mint egy WordPress oldalnál), hiszen minden ami kell ott van a Canvában! Ez pedig az alkotás szabadságát adja meg!
❌Sajnos éppen emiatt komplex weboldalt nem tudunk építeni vele. Jelenleg csak 1 oldalas weboldal (ún. landing oldal) építhető. Ezen belül űrlapot nem tudunk készíteni mint egy WordPress oldal esetében, hanem külső, beágyazott kódok segítségével lehet elhelyezni Typeform-ot, vagy Google form-ot az oldalon. Ez kölcsönöz túl profi képet, de működik, végülis megkapjuk az üzenetet a látogatóktól így is.
Az árazása:
✅ Olcsó (!?): mihez képest: Attól függően, hogy saját domaint hozunk be a Canvába, vagy itt vesszük meg, az ár változó. Mivel a Canván belül épül meg az oldalunk, külső szerverre nincs szükségünk, azt biztosítja a Canva (vagyis az ügyfélszolgálattól kapott információk alapján az Amazon Web). Jelenleg .hu végződésű domaint nem lehet venni a Canvában, de egy .com, vagy .net, esetleg .org esetében valahol 6-8.000Ft között áll meg a domain. Persze erre jön még rá a Canva Pro havidíja, vagy éves díja, hiszen ahhoz hogy szerkeszthető legyen az oldalunk, és bele tudjunk nyúlni, kell az előfizetés. Lehetőség egyébként van arra, hogy a már meglévő .hu-s domainünket is behozzuk, de ehhez a DNS rekordokhoz fel kell venni a Canva által megadott rekordokat. Ehhez pedig lehet, hogy a tárhelyszolgáltatónk, vagy egy webes szakember segítsége nem árthat.
❌Hosszútávon drága (!?): mihez képest: Ha azt vesszük alapul, hogy egy WordPress oldalt jó esetben 1x fizetünk ki, és onnantól a miénk, akkor ahhoz képest drága. Ha viszont nem nagyon akarunk módosítgatni rajta, akkor még költséghatékony is lehet, mert a Canvás előfizetést is lemondhatjuk: csak akkor kell az előfizetés, ha szerkeszteni is kívánjuk az oldalt. A szerver lokációja miatt lassúságot is érezhetnek a látogatóink, hiszen a Canva webszervere nem Magyarországon van. Szóval az „olcsó húsnak híg a leve” , a lassúság frontján jelentkezhet.
Beágyazható kódok, és marketing:
✅ Az oldalunkat könnyedén, gyorsan össze tudjuk rakni és publikálni, és már küldhetjük is a nagyérdeműnek, hogy nézzék meg. A különböző social media felületekre is ki tudjuk tenni a linket, hogy lássák: jelen vagyunk a weben…és itt meg is állhat a digitális jelenlétünk mert jön a kontra.
❌ A Canvás weboldalba semmilyen követőkódot nem lehet beágyazni. Így sem Facebook képpontot, sem Google Ads kódot, sem TikTok vagy Pinterest követőkódot nem tudunk elhelyezni rajta. Ha valaki hirdetett már közösségi médiában, az tudja, hogy ezen követőkódok rengeteget segítenek a hirdetések optimalizálásában, és abban, hogy olcsóbban érjük el a közönségünket. A Canva ügyfélszolgálata egyelőre nem is kívánt ezzel kapcsolatosan előremutató választ adni, egyszerűen lezárták annyival: nincs rá lehetőség.
Egyéb meglátások vegyesen:
✅ A Canvás weboldal tökéletes lehet digitális névjegynek, esetleg induló vállalkozásoknak, akiknek nem az az elsődleges, hogy a Google helyezésük a legjobb legyen, vagy az első oldalak valamelyikén szerepeljenek. Ez egy olyan opció, ami esetleg később egy Wix, vagy egy Webnode vetélytársa is lehet, persze csak akkor ha tényleg kicsit továbbfejlesztik (lásd: űrlap, követőkódok, gyorsaság stb).
❌ Ha a keresőoptimalizálás (SEO) a vesszőparipánk, akkor ezt a lehetőséget azonnal el kell engedni, mert a Canvás weboldal egyáltalán nem SEO-zható, sőt….jelenleg a Google reakciója sem mérhető
A sütik meg a GDPR
Jelenleg az az álláspontja a Canvának, hogy ezek az oldalak nem kezelnek semmilyen sütit, és adatvédelmi nyilatkozat sem szükséges, hiszen nem kezelünk rajta adatot. Az, hogy ez Magyarországon, és az EU-ban megállja-e a helyét, még fejtegetés alatt van, minden esetre az igaz, hogy a külső beágyazott űrlapok miatt tényleg nem kezelünk az oldalon belül adatokat. A felugró süti ablak, amit oly sokan küldünk el néha melegebb éghajlatra, szintén egy kulcsfontosságú kérdés maradt. A Canva ügyfélszolgálatával történt egyeztetéseim során csak annyira jutottunk: nem kell. Ezt a kérdést viszont már inkább a jogászoknak passzolnám át.
Végső konklúzió
Véleményem szerint egy nagyon hasznos eszközt kaptunk a kezünkbe, amit okosan is lehet (kell) használni. Rengeteg ember van, aki nem tud megengedni magának egy egyedileg épített WordPress oldalt, mert drága, vagy épp idő nincs rá…azoknak ez az opció egy nagyon jó kiugrási pont lehet. Sőt! Akár egy ilyen Canvás weboldallal el lehet vinni odáig egy vállalkozást, hogy megfelelő profitot termeljen, s ha ez megvan…máris építhetünk egy komolyabb oldalt, ahova már a követőkódokat is be lehet ágyazni, és külön aloldalakon lehet megmutatni az ügyfeleinknek: miért minket válasszanak!
Ha szeretnél magadnak te is egy weboldalt, legyen az Canvás, vagy egyedileg épített, keress bizalommal az ajánlatkérés oldalon keresztül!